Kuchnia antynowotworowa

W niektórych krajach rozwiniętych niemal jeden mężczyzna na dwóch i jedna kobieta na trzy chorują na raka. Trudno się tym nie przejmować.Szacuje się, że nieodpowiednia dieta jest przyczyną od 30 do 70% przypadków raka. Oczywiście wartość ta nie uwzględnia innych czynników, ale pokazuje, że prawidłowe odżywianie pozwoliłoby na uzyskanie kontroli nad chorobą. Jedno jest pewne: w wielu przypadkach dieta ma wpływ na rozwój nowotworów.Należy pamiętać, że możemy sami zadbać o zapobieganie nowotworom i że, w przypadku tej bezwzględnej i wyniszczającej choroby nie trzeba zdawać się na ślepy los.Nowotwory powstają wtedy, gdy w organizmie znajduje się zbyt wiele toksyn lub wtedy, gdy nie jest on w stanie tych toksyn wyeliminować, co powoduje coraz poważniejsze uszkodzenia komórek. W przypadku umiarkowanej ilości toksyn i prawidłowej pracy mechanizmów obronnych organizmu szanse na rozwój choroby są niewielkie. Jeżeli jednak Twój układ obronny jest osłabiony, a toksyn jest dużo, prawdopodobieństwo to znacząco się zwiększa.Należy bezwzględnie wystrzegać się regularnego wystawiania się na działanie substancji rakotwórczych. Jednak oprócz tego powinniśmy także pamiętać o wybieraniu takiej żywności, która pozwoli nam na detoksykację organizmu, walkę z czynnikami powodującymi oksydację (w tym ze stanami zapalnymi) i ochronę DNA komórek. Dzięki zastosowaniu odpowiedniej diety możemy również wspomóc różnicowanie komórek w przypadku problemów na poziomie komórkowym. Ponadto niektóre produkty mogą zapobiegać namnażaniu się komórek nowotworowych na etapie inicjacji i zmusić je do obumierania.

Pierwszą zasadą w zapobieganiu nowotworom jest wyeliminowanie jak największej ilości substancji rakotwórczych ze swojego otoczenia. Otaczają nas substancje rakotwórcze. Jesteśmy przede wszystkim zatruwani przez zanieczyszczenie środowiska ( na co niestety nie bardzo mamy wpływ), rozpuszczalniki, środki konserwujące znajdujące się w pożywieniu, pestycydy, metale ciężkie, tytoń, niewłaściwą dietę, nieodpowiedni sposób przyrządzania potraw (czyli przygotowywanie potraw w wysokiej temperaturze, na przykład grillowanie). Najlepiej jest przyrządzać potrawy na parze, w wolnowarze, pieczenie, w szybkowarze, w wodzie tak by niczego nie rozgotować.

PRODUKTY, KTÓRYCH TRZEBA UNIKAĆ JAK OGNIA

Przetwory i gotowe dania zawierają konserwanty (oznaczone na etykiecie trzemalub czterema cyframi poprzedzonymi literą), które są w większości substancjami syntetycznymi. Ryby drapieżne (tuńczyk, szczupak, miecznik) znajdują się na końcu łańcucha pokarmowego, co sprawia, że zawierają dużo metali ciężkich (szczególnie rtęci), które uszkadzają DNA. Produkty zawierające tłuszcze utwardzone (lub trans), które powoli zatruwają Twój organizm: croissanty, batony czekoladowe itp. (trzeba uważnie czytać etykiety). Wybieraj odpowiednie rośliny,które pomogą w detoksykacji organizmu.Za usuwanie substancji toksycznych z organizmu odpowiada WĄTROBA. Odgrywa więc ona kluczową rolę w walce z rakiem, a wspomóc ją można odpowiednimi roślinami. Najbardziej lubi ona rośliny z rodziny kapustowatych (brukselka, brokuły, rzeżucha, kalafior,kapusta pekińska, kapusta głowiasta, rzepa, rzodkiew) .Wśród produktów o silnym działaniu „detoksykacyjnym” znajdują się: czosnek, cebula, zielona herbata, czerwone owoce,rozmaryn, karczochy, kurkuma, fenkuł, kminek, mięta i owoce cytrusowe.

Proces detoksykacji hamują z kolei następujące czynniki: nikotynizm, otyłość,tres oksydacyjny, nadczynność tarczycy, niektóre leki, niedobory żywieniowe itp. Musisz więc zadbać o to, aby w Twoim pożywieniu znalazły się produkty chroniące Cię przed zgubnymi skutkami tych czynników.

CZERWONE OWOCE: SIŁA DETOKSYKACJI

Podobnie jak kapusta, czerwone owoce (truskawki, maliny, jagody, jeżyny czy żurawina) biorą udział w drugiej fazie detoksykacji dzięki zawartości fitoskładnika odżywczego: kwasu elagowego, należącego do rodziny polifenoli. Najbardziej biologicznie dostępny (czyli najlepiej przyswajany przez organizm) kwas elagowy znajduje się w truskawkach i jeżynach.

ZIELONA HERBATA: RÓŻOWE OKULARY

Zarówno czarna, jak i zielona herbata zawierają wiele antyoksydantów, jednakże zielona herbata dodatkowo zapobiega powstawaniu nowotworów, ponieważ zawiera duże ilości galusanu epigallokatechiny (EGCG) z rodziny polifenoli. Zielona herbata pobudza niektóre procesy detoksykacji, jednakże na podstawie badań naukowych można stwierdzić, że powstrzymuje ona nowotwory na każdym etapie, stanowiąc również czynnik hamujący ich rozwój. EGCG jest także inhibitorem wzrostu komórek nowotworowych w różnych rodzajach raka (białaczka, rak nerki, piersi, jamy ustnej i prostaty). Podczas badań prowadzonych na zwierzętach wykazano, że zielona herbata zapobiega powstawaniu wielu rodzajów nowotworów związanych z kontaktem z substancjami rakotwórczymi (rak skóry, piersi, płuca, okrężnicy, żołądka i przełyku).Najlepiej wybieraj japońską zieloną herbatę, która zawiera więcej EGCG niż herbata chińska. Aby wykorzystać jej właściwości przeciwnowotworowe, zaparzaj ją przez 8 – 10 minut. Codziennie wypijaj trzy szklanki o pojemności 250 ml.

CZOSNEK I CEBULA: BEZ UMIARU

Czosnek, cebula, szczypiorek i ich kuzyni (szalotka i por) zawierają cząsteczki siarki, które wspomagają procesy detoksykacji zachodzące w wątrobie. Rośliny te chronią także nasze geny przed mutowaniem, mogą więc obniżać ryzyko powstawania nowotworów (w szczególności nowotworów układu trawiennego: przełyku, żołądka czy okrężnicy). Czosnek doskonale chroni przed wpływem azotynów i nitrozamin. Związki te są ksenobiotykami znajdującymi się w mocno zgrillowanym lub peklowanym mięsie i wędlinach. Tak jak rośliny z rodziny kapustowatych, czosnek i cebula mogą być uważane za pierwszą linię obrony przed rozwojem nowotworów. Jednakże badania wykazały, że czosnek potrafi również bezpośrednio wpływać na istniejące komórki nowotworowe, prowokując ich obumieranie.

SOJA: WAŻNA ROŚLINA STRĄCZKOWA

Azjaci, którzy jedzą dużo soi, rzadziej chorują na raka piersi czy prostaty niż ludzie Zachodu, którzy prawie wcale jej nie jedzą. Podczas niektórych badań wykazano, że dieta bogata w produkty sojowe może zapobiegać rakowi prostaty. U podstaw właściwości przeciwnowotworowych soi leżą izofl awony, czyli cząsteczki o budowie podobnej do estrogenów (hormonów płciowych). Zaleca się zwiększenie spożycia soi, w szczególności pod postacią ziaren (przyrządza się je jak soczewicę), zupy miso (ze sfermentowanej pasty sojowej) czy tofu (sojowego sera). Pamiętaj, że suplementy izofl awonów nie są zalecane i nie są w stanie zastąpić soi.

PRZYPRAWY: NAJLEPSI STRAŻACY

Do przypraw najlepiej zwalczających stany zapalne zaliczamy kurkumę i imbir,należące do rodziny imbirowatych.Dziesięć owoców i warzyw dzienniepomaga stymulować obronę organizmu przed utlenianiem Do najbardziej znanych i najlepiej zbadanych antyoksydantów należą witaminy C i E, beta-karoten i cynk. Stanowią one jednak zaledwie ułamek ogromnej armii złożonych substancji ochronnych dostarczanych w pożywieniu. Silnymi antyoksydantami są fl awonoidy znajdujące się w winogronach, związki fenolowe w zielonej herbacie, indole w kapuście, izofl awony w soi i roślinach strączkowych, siarczki allilowe w czosnku i cebuli itp.

ABY ŻYĆ DŁUŻEJ, PAMIĘTAJ O WSKAŹNIKU ORAC…

Wskaźnik ORAC (Oxygen Radical Absorption Capacity), czyli wskaźnik pojemności antyoksydacyjnej, mierzy całkowitą ilość antyoksydantów zawartych w danym produkcie, a także jego wpływ na wolne rodniki. Jedząc produkty o wysokim wskaźniku ORAC, zapewniasz sobie odpowiedni poziom ochrony przeciwko wolnym rodnikom. A teraz dobra wiadomość: produkty roślinne o najwyższym wskaźniku ORAC to te same warzywa i owoce, które charakteryzują się najsilniejszym działaniem przeciwnowotworowym: czerwone owoce, owoce cytrusowe, kapustowate itp.

WITAMINA D PRZEDŁUŻA ŻYCIE KOMÓREK

Witamina D to niezbędna dla organizmu substancja, która ma wiele zastosowań. Większość witaminy D powstaje w organizmie dzięki ekspozycji skóry na promienie słoneczne (promieniowanie ultrafi oletowe). W procesie tym bierze udział jeden z rodzajów cholesterolu. Niewielką ilość tej witaminy dostarczasz sobie wraz z pożywieniem. Niestety niewiele produktów zawiera jej duże stężenia. Są to w zasadzie głównie tłuste ryby (łosoś, tuńczyk, sardynki, makrela itp.) i tłuszcz tych ryb, na przykład słynny olej z wątroby dorsza. Witamina D to silny inhibitor wzrostu guzów nowotworowych. Może ona „rozkazać” komórkom przedrakowym na nowo zachowywać się jak zdrowe komórki. Prowadzi ona do obumierania komórek nowotworowych i hamuje ich namnażanie. Wiemy również, że jest ona silnym środkiem przeciwzapalnym.Wiele badań prowadzonych z udziałem ludzi wykazało działanie przeciwnowotworowe tej witaminy. W amerykańskim badaniu opublikowanym w czasopiśmie Cancer podkreślono rolę witaminy D w zapobieganiu wielu rodzajom raka (piersi, prostaty, okrężnicy, woreczka żółciowego, przełyku, nerek, odbytu, żołądka, macicy czy jajników). Inne amerykańskie badanie przeprowadzone na 1750 osobach, którym podawano różne dawki witaminy D, wykazało, że u kobiet z wysokim stężeniem tej witaminy w osoczu ryzyko zachorowania na raka piersi było niskie.W ramach jednego z najnowszych badań naukowcy amerykańscy stwierdzili,że powinniśmy zażywać co najmniej 1000 jednostek międzynarodowych (j.m.)witaminy D dziennie.

Jedz dużo kwasów omega-3,aby zabezpieczyć komórki przed rakiem Kwasy tłuszczowe omega-3 to gwiazdy odżywiania, które stały się popularne po tym, jak podczas najnowszych badań stwierdzono, że mogą zapobiegać przede wszystkim chorobom układu sercowo-naczyniowego. To samo dotyczy nowotworów.

SIEMIĘ LNIANE:

ŁAGODNOŚĆ W TWARDEJ OTOCZCE

Siemię lniane zawiera dużo kwasów tłuszczowych omega-3 (niestety nie EPA i DHA) i jest niezbędnym składnikiem zdrowej diety. Jest ono najważniejszym źródłem lignanów. Substancje te potrafi ą kontrolować niektóre szkodliwe dla Twojego zdrowia hormony. W związku z tym regulują one poziom estrogenów, zmniejszając tym samym ryzyko zachorowania na nowotwory zależne od hormonów, takie jak rak piersi czy prostaty.

Źródło publikacja kuchnia antynowotworowa.

Odpowiedz

  

  

  

Możesz użyć tych znaczników HTML

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>